Starters4Communities zet zich in voor bewonersinitiatieven: lokale projecten die hun impact, bereik en financiële duurzaamheid willen versterken. Ieder S4C programma koppelen we een groep van 20 starters op de arbeidsmarkt aan de opdrachten van zes initiatieven. Zo brengen we de gedrevenheid, frisse blikken en mankracht van starters naar de initiatieven en nieuwe energie in de buurt! Samen staan we sterker.

Hoe werkt het

Het Starters4Communities programma duurt 5 maanden. Er doen maximaal 20 starters en 6 wijkinitiatieven mee aan één programma. Als starter (of doorstarter) heb je HBO of WO niveau en ben je in de leeftijd van 22 tot 39 jaar. Je hebt interesse in sociaal ondernemen, anders leren denken en kansen en mogelijkheden zien. Daarnaast wil je graag wat betekenen voor jouw dorp of de Achterhoek in het algemeen.

Tijdens de eerste fase zetten de starters en de betrokkenen een crowdfund campagne op om het merendeel van het programma te bekostigen en draagvlak te creëren. Daarnaast maak je kennis met de initiatieven en buurtgericht werken. Wij matchen de starters in teams van 3 aan de opdracht van het initiatief naar keuze. Starters4Communities en betrokken partners selecteren van te voren welke wijkinitiatieven worden opgenomen in het programma.

In de tweede fase werken de starters samen met de initiatiefnemers aan de opdrachten van de buurtinitiatieven. Er wordt een actieplan met doelstellingen opgesteld en je gaat zowel adviserend als uitvoerend aan de slag. De opdrachten moeten bijdragen aan de lange termijn doelstellingen van het project zoals het vergroten van de impact, het bereik of de financiële duurzaamheid. Wij ondersteunen het proces met een workshops en gefaciliteerde bijeenkomsten.

Daarnaast bieden wij je persoonlijke coaching aan, waardoor je gelijktijdig met je eigen ontwikkeling en doelstelling bezig bent. Zo kun je je bijvoorbeeld focussen op het opzetten van een eigen bedrijf, vaardiger worden in solliciteren, of bijvoorbeeld werken aan je eigen manier van presenteren.

Je besteedt gemiddeld 16 uur per week aan de opdracht, waarvan je iedere maandag een gefaciliteerde sessie volgt. De onderstaande workshops komen aan bod;

 

  • Business Model Canvas
  • Theory of Change
  • Sociaal Ondernemen
  • Financieringsmogelijkheden
  • Waarde propositie canvas
  • Marketing & branding
  • Communicatiestijlen
  • Impact meten
  • Pitchen

We sluiten het programma af met een eindviering waarop alle resultaten worden gepresenteerd.

Nieuwsgierig?

Begin 2016 start het tweede programma in de Achterhoek. Voor dit programma organiseren we een informatie bijeenkomst.

Vul dit formulier in en we sturen je meer informatie en een uitnodiging voor de eerstvolgende informatie bijeenkomst.

Initiatieven die we in de Achterhoek hebben geholpen:

Den Diek Lichtenvoorde: De starters hebben gewerkt aan het zichtbaarder maken van de locatie voor ZZP’ ers door ondermeer de routing aan te passen binnen het gebouw en een communicatieplan op te stellen.

Varssevelds belang: de starters werkten onder andere een al eerder uitgevoerde enquête uit, gingen hierover met inwoners in gesprek en deden naar aanleiding hiervan aanbevelingen.

Dorpsplan Zieuwent: de starters werkten mee aan de realisatie en vormgeving van het Dorpsplan en adviseerden hen met een originele vormgeving.

Wijkvereniging ’t Hooiland, waarbij de Starters onder andere advies gaven aan het bestuur over het te verbeteren huidige beleid.
De Verenigers waarbij de Starters hun netwerk koppelden met het netwerk van de Verenigers om zo hun doelgroep beter te kunnen bereiken.