Wij bij Starters4Communities zijn trots op dit succes van één van onze impactprojecten! In de Beurs van Berlage vond de uitreiking plaats van de Dutch Interactive Awards. De VraagApp won goud in de categorie Communities! Met de VraagApp hebben mensen die de samenleving ingewikkeld vinden snel antwoord op hun dagelijkse vragen.

“Je hoeft het maar te vragen!” – Dat klinkt soms makkelijker gezegd, dan gedaan. Dat die aardappels zichzelf niet koken, dat weten we allemaal, maar hoe werkt dat ook alweer? Dagelijkse uitdagingen kunnen verlegenheid met zich meebrengen wanneer je altijd afhankelijk bent van hetzelfde (kleine) netwerk. Verlegenheid, die kan leiden tot stress, vermijding van situaties en kleine vragen die uitgroeien tot grotere problemen.

Impactproject VraagApp biedt een toegankelijke en effectieve oplossing voor deze vraagstellers. De vrijwilligers in de app beantwoorden via een slim algoritme snel vragen over onder andere het huishouden, openbaar vervoer, wetten en regels. Door anoniem vragen te stellen, wordt de drempel van schaamte weggenomen. De VraagApp wil de zelfstandigheid van vraagstellers vergroten. Vraagstellers zijn mensen met een lichte verstandelijke beperking, mensen met een niet-aangeboren hersenletsel, laaggeletterden, ouderen en mensen met een psychische kwetsbaarheid. Al hun vragen worden beantwoord door vrijwilligers in een anonieme chat. De VraagApp is er voor mensen die de samenleving ingewikkeld vinden.

“Het is spannend om een vraag te stellen. Je moet toegeven iets niet te weten, je moet iemand storen of je bent bang dat je iets fout hebt gedaan.”

 

Wie vragen heeft, komt in een spanningsveld

Frank Schalken, de founder van de Vraagapp, werkte bij de kindertelefoon en kreeg vele chatberichten binnen. Toentertijd was er geen methodiek of werkwijze om ook via deze vorm van media hulp te bieden. In de afgelopen tien jaar zien we dat de wereld een hoop nieuwe mogelijkheden en innovaties biedt op het gebied van technologie. Zo schakelen we snel om van papieren treinkaartjes naar de digitale OV-pas, de Belastingdienst werkt voornamelijk digitaal en zelfs de thermostaat begint slimme vragen te stellen. Deze digitalisering stelt daarmee ook eisen aan onze samenleving.

Frank startte een trainingsbureau voor e-hulp en bood trainingen aan. Samen met design bureau Reframing Studio en zorginstelling Amerpoort onderzocht hij de mogelijkheden van digitalisering in relatie tot zelfredzaamheid. De conclusie: bepaalde groepen bleven achter met een hoop vragen. Het wordt dan ook als belastend ervaren om deze vragen allemaal te stellen in je directe omgeving.

“Zelfs de thermostaat begint slimme vragen te stellen. Digitalisering stelt daarmee een hoop eisen aan de samenleving.”

 

Een dienst door mensen en voor mensen

Het team van de Vraagapp heeft met een aantal prototypes en samenwerking met de doelgroep de app ontwikkeld volgens de Lean Start-Up methodiek. Zo ontwikkelden zij eerst een minimal viable product, een vereenvoudigd product met de essentiële onderdelen van het concept in een Whatsapp-achtige omgeving. Zo kon het product direct getest worden en voorgelegd worden aan de ervaringsdeskundigen van de LFB – een belangenvereniging voor en door mensen met een  verstandelijke beperking. De Vraagapp deed dit met de communicatieapp Telegram en met een groep vrijwilligers.  Door de input van de groep is het nu ook mogelijk om foto’s mee te sturen, berichten in te spreken en worden de vragen 1 op 1 beantwoord. Daarnaast kwamen ze erachter dat anonimiteit van de vraagstellers van groot belang is. De drempel is hoog, wanneer je nummer of je Facebook profiel bekend is. Daarnaast stuitten zij op het bystander-effect, wat betekent dat er minder mensen geneigd zijn te helpen, als er meerdere mensen verantwoordelijk zijn voor het oplossen van een probleem. Door aparte chatsessies worden de vraagstellers beter en meer op maat geholpen. Na een aantal prototypes is er een samenwerking gezocht met software ontwikkelaar De Wortel Van Drie, design bureau Reframing Studio en verschillende zorginstellingen. De ervaringsdeskundigen van de belangenvereniging LFB geven ook voorlichting over de app en vergroten daarmee de impact.

“Anonimiteit van vraagstellers is van groot belang. De drempel is hoog, wanneer je nummer bekend is.”

 

Vragen van de VraagApp voor Starters4Communities

Met het succes van de Vraagapp komen er nieuwe vragen aan het licht. Starters van Starters4Communities zetten zich in om verdere ontwikkelingen van de start-up te stimuleren. Hoe kan de impact van de app gemeten worden? En hoe komt de app sneller bij de doelgroep? Met deze vragen gaan de starters aan de slag. Joëlle Lafeber, community manager van de Vraagapp, is aanspreekpunt van de starters. “Het is erg leuk om te werken met een betrokken groep jonge mensen. Ik krijg veel andere blikken op het idee van de Vraagapp en moet een andere rol aannemen. Ik word er enthousiast van!”

Joëlle geeft de volgende tips mee:

  • Deel al je ideeën en vooral met de mensen waarvoor je onderneemt.
    Een grote denkfout is dat je als subgroep in je bubbel iets kan bedenken voor iemand anders. Er is durf nodig om je idee te verspreiden, in plaats van je idee te bewaken.
  • Blijf scherp op je missie.
    Wanneer je idee groeit en ontwikkelt, moet je je visie goed in de gaten blijven houden. Wat past wel bij jouw doelgroep en wat niet? Dit kan alleen als je veel met elkaar bespreekt.

 Uiteindelijk geldt het voor iedereen dat vragen stellen soms onderschat wordt. Of je je nu schaamt voor je vragen, of je denkt dat je het antwoord al klaar hebt; beide kunnen een valkuil zijn. Veel in gesprek gaan met elkaar en durven ideeën los te laten, dat zorgt voor positieve verbetering. Maak het bespreekbaar en durf te vragen – dat zijn vaak de moedigste acties die je kan ondernemen.

Ben jij een startende professional en wil jij bouwen aan een carrière met impact? Heb jij een hart voor sociale en duurzame verandering? In het trainingsprogramma van Starters4Communities leer jij alles over sociaal ondernemen en ga je direct aan de slag bij impactprojecten en sociale start-ups in jouw stad.